Hundkojan – Rallyfenomenet

När Alec Issigonis konstruerade bilen som skulle bli känd som hundkojan i Sverige, skapade han en fullträff som skulle skörda massor av framgångar på tävlingsbanorna. Det var hans geniala lösningar för att spara utrymme som passade så bra för en rallybil. Han tvärställde motorn, gav bilen framhjulsdrift, stötdämpning i form av gummiklossar och slutligen placerade han de fyra hjulen ute i hörnen. Dessa designknep, tillsammans med bilens låga tyngdpunkt, gjorde att bilen åkte från alla konkurrenter under större delen av 1960-talet. Andra biltillverkare började raskt kopiera hundkojans vägvinnande koncept. Bilen kallades för Austin Seven och Morris Mini-Minor i sitt hemland England, eftersom den lanserades under British Motor Corporations båda märken. Hundkojan kom att byggas i fler än fem miljoner exemplar under drygt 40 år. Den tillverkades även på licens i bland annat Italien, Spanien och Jugoslavien. År 2000 tog BMW över rättigheterna till namnen Mini och Cooper och året efter rullade den nya ”hundkojan” av linan för första gången. En modern hundkoja kan erhållas som elbil eller, liksom andra laddhybrider, i en blandform mellan elbil och fossilbränslebil.

Tävlingsframgångar

Under 1960-talet vann hundkojorna många rallytävlingar. Konkurrenterna hade ännu inte anpassat sig till hundkojans koncept. Att hundkojan även var förhållandevis billig att köpa och köra, ledde till att mängder av unga förare kunde skaffa en hundkoja och börja lära sig hur man skulle köra den så snabbt som möjligt. I Monte Carlo-rallyt var hundkojan speciellt framgångsrik. Hundkojan vann loppet 1964, 1965 och 1967. Redan 1962 höll finländaren Rauno Aaltonen på att vinna Monte Carlo i en hundkoja. Han ledde tävlingen stort, men tyvärr vurpade han strax före mål och kunde inte slutföra loppet. I Monte Carlo-loppet 1966 kom hundkojan på de tre första platserna men alla diskvalificerades på grund av felaktiga strålkastare.

Finland och hundkojan var en särdeles vinnande kombination. Förutom Aaltonen vann även Timo Mäkinen flera gånger i en hundkoja, och bilen vann även finska rallyt 1965, 1966 och 1967.

Filmhjälte

Alla tävlingsframgångar för hundkojan låg förmodligen bakom att den valdes till att spela huvudrollen, tillsammans med Michael Caine, i actionkomedin ”The Italian Job” från 1969. Filmen, som till stora delar utspelar sig på vägarna i norra Italien, är en av de mest populära brittiska filmerna genom tiderna. BMW såg potentialen i kombinationen mellan actionfilm och marknadsföring, och var med och finansierade en remake av filmen 2003, så klart med deras nya Mini på en framträdande plats. Filmens och hundkojans stora popularitet i England har lett till uppkomsten av ett årligt välgörenhetslopp. Loppet går från England, genom Frankrike, till olika platser i Italien som figurerar i filmen. På vägen besöks olika Grand Prix-banor och pengar samlas in till olika välgörenhetsprojekt för barn. I loppet deltar många hundkojor.

En annan filmhjälte som gillar hundkojan är Mr. Bean. Hans gula hundkoja har råkat ut för en hel del tokroliga saker i TV-serien om antihjälten. I den andra långfilmen om Mr. Bean får en vänsterstyrd ”fransk” hundkoja föra hjälten och hans räddande ängel mot målet vid Medelhavet.

Article by dennis

It seems like this author has no description. Add your discription/bio at user profile or disable this widget in theme customizer if you dont want to use it.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *